5 Ağustos 2007 Pazar

MEVLANA’NIN HER HALUKARDA SAHİP ÇIKILMAYA İHTİYACI YOK

Horasan’ı,Moğolların işgale başladığı dönemde atalarıyla beraber konar göçer usulüyle Anadolu’ya gelen ve karar vererek Konya’ya yerleşen ailenin o zaman yedi yaşında ki çocuğudur.21.yy da kendi tekniğiyle eleştiren araştırmacı,

Efendim Konya’nın Moğol işgalinde, işgalci moğollarla işbirliği yapmış demesi; karşısında diyorumki Ulu Mevlana şehir adamıdır. Şehir adamı kavga etmez. Kavga cahil adam işi.Yani şehirli sulh ve barış adamıdır.Çünkü aklıyla hareket eder.Kan dökmek istemez.Buna karşın şehirli olmayan kavga adamıdır,sulhtan habersizdir.Örneğin Yunus Emre’nin dediği gibi “kavga bizim işimiz değil”.Kimseyi acımasızca eleştirmenin anlamı yok.Görülen şu: akıl, ilim,hikmet dolu sözler Mevlana’yı haklı çıkardığı gibi islam büyüğü olarak gönüllerde yaşamaya devam edecektir.Moğolları Anadolu’da manen mağlup etmiştir.Ayrıca 13.yy dan kalma çekik ve badem gözlü, brakisefal köse sakallı ve düz saçlı geniş yüzlü elmacık kemikleri çıkık insanları orta Anadoluda görebiliriz.Gerçekten Mesnevi’yi her okuyuşta farklı anlam yükleyebilirsiniz,bunu yaşıyorum.

2.ciltte geçen bazı hikmetli sözlerden derlemeleri aşağıda bilgilerinize sunacağım.

“Enel Hakk” sözü,Mansur’un ağzında nurdu. “Enanullah” sözü Fravun’un ağzında yalan!

Dini babadan bedava bir miras olarak buldunda onun için başını şükretmeden çevirdin.Miras

yedi, mal kadrini ne bilsin? Rüstem can verdi,Zâl bedava şeref kazandı.

İsa, ölüyü diriltir;Yahudi,hiddetinden sakalını yolar. İsa’dan ten diriliği arama,Musa’dan Fravunluk muradı dileme! Gönlüne geçim kaygısını az koy,Sen kapıda oldukça rızkın azalmaz ! Bu beden,ruha bir otağdır.Yahutda Nuh’un gemisine benzer.Kafirde Allah der,müminde. Fakat ikisinin arasında adam akıllı fark var.O yoksul ekmek için Allah der,haramdan çekinen se candan, gönülden.

Dünya’da tamahsız sofu az bulunur. O sebepten sofi,hayli hor,hakirdir.Fakat sofilerin binde biri bu çeşit sofilerdendir, öbürleride onun sayesinde yaşarlar.Sabır iman yüzünden baş tacı olur.Bundan dolayıdır ki sabrı olmayanın imanıda yoktur.

Padişah “arkadaşını öğmede ileri gitme.Onu öğerken kendini öğmeye kalkışma.

Ulular diyorlar ki”Dünya’da insanın rahatı,dilini korumasındadır”

İnsan yeşilliğe baksa gönlü hoşlanır gamı gider,neşelenir.Renklerin en güzeli kırmızı renktir.

Hristiyanların cehaletine bak ki asılan bir Tanrı’dan medet ummaktadır.Çünkü onlarca İsa’yı Yahudiler asmıştır. Peki.. iş böyleyse ona kim imdat etsin. Herkes yaptığı kötülüğün zararını göreceği gün, hasetçiler muhakkak kurt şeklinde dirileceklerdir.

Hırsla dolu aşağılık ve haram yeyici kişi, o sayı günü domuz şeklinde,zina edenler,avret yerleri kokarak, şarap içenler,ağızları kokarak dirilirler. Gönüllerin duyduğu o gizli koku,mahşerde açığa çıkar ve duyulur.

Felsefeci, rüyada aslan gibi bir adam gördü. O adam felsefeciye bir tokat vurdu.İki gözünüde

kör etti.

Kullara ibadet edin diye emrettimse bir kâr, bir fayda elde edeyim diye değil,kullara ihsanlarda bulunayım diye.

Biz dile, söze bakmayız; gönle,hale bakarız..

Eshab-ı Kehfin köpeği âdemoğullarından sayılmış.

Mevlana: Bu aşağılık dünyaya heves etmeye,bu aşağılık dünyaya aşık,karılar gibi nefse zebun olmaya.

Kâfir kimdir? Şeyhin imanından gafil olan...Ölü kimdir?Şeyhin canından haberdar olmayan!

Can, tecrübelerle sabittirki haberdar olmaktan ibarettir.Kim daha fazla haberdarsa daha ziyade

Canlıdır. Canımız hayvan canından daha üstündür,neden? Çünkü daha fazla biliyoruz.

Sonuç: Medyada ekrana getirilip milletin kafasını karıştıranlar, ecdad yabancı kültürler etkisinde kalmıştır. Türkçe ecdad tarafından ihmal edilmiştir.Türk dili miladi 10.yy da Divan-i Lügatit Türkte görüldüğü gibi çok gelişmiş lisandır,diğer bir önemli olanda,Hz.Pir’in

Moğolları manen ilmi ve hikmetli sözleriyle esir etmesidir..O kavgacı kan dökücü insanlar kazanılmıştır. Son sılagonumuz çağ hikmet çağı ve aydınlık ilim irfan çağıdır.Mevlana’nın Divanında ki sözlerin çoğu başka ilim hikmet sahiplerinden alıntı olsada, ama divanda gine Mevlana’ya ait sözler olduğu gerçeği bulunmaktadır. O da üstad hz.Pir’in yüceliğini göstermektedir.Bu sözleri ancak miracını tamamlıyanlar söyler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder