Kayseri, Kültepe dönemi takibinde
Çorum, Hatuşaş arşivinin tablet belgelerinden yararlanmak mümkün.
Özellikle şunu göz ardı etmemek lazım, Hitit belgeleri genellikle saray
tarafından yazdırılmış olduklarından, Hitit halkını ve cemiyetini değil,
yalnızca saray halkını yansıtırlar. Bundan dolayı kadınla ilgili araştırmalarda
sadece saray kadınlarına ve kraliyet
ailesi ve kadınları hakkındadır. “Demmekki burada halk yok sayılmaktadır.
Haliyle Hitit de kadınlar özgür ve esir diye iki büyük
sınıfa ayrılır. Hür hitit kadınları ise
kraliçeler temsil eder. Gerek mabetlerdeki
dini merasimlerde ve saraylardaki resmi kabullerde kraliçeler daima hazır
bulunurlar. Tablet belgelerde Şuppilulima ‘nın iki karısı olduğu
görülmektedir. Mesela II.Murşili’nin
vergi yolsuzluğu yaptığı ve karısını büyü yaparak öldürttüğü geçmektedir. Hatta kral Şuppilinin oğlu
babasını yolsuzluklarından dolayı mahkemeye vermiştir.
Kraliçe Pudu-Hepa dış siyasette kendisine düşen vazifeyi
yapmak ta. Mısır-Hitit savaşından sonnra Hitit kraliçesi Mısır kraliçesine
tebrik mektubu yazmıştır. Burada saray kadının önemi ortaya çıkmaktadır.
Mısır’la yapılan barış andlaşmasını desteklemek için Hattuşili
kızlarından birini Mısır kralı II.Ramses’e gelin olarak götürmüştür.
Hitit yasalarının pederşahı (ataerkil) kanunlara dayandığı göstermekte.
Hitit yasasında; baba isterse çocuklarını satabilir veya
tazminat olarak verebilir. Hititli koca
karısını başka erkekle yakalarsa,koca her iki suçluyuda isterse öldürebilir,
cezası yoktur”.Kısaca güç babada” Bu son madde , erkeğin kadın üzerindeki mutlak
hakimiyet sahibi oluşudur. Yine kadın mağdur.Hitit evlenme kanunlarında erkek kadını satın alabiliyor. Son olarak
boşanmalarda çocuklar babaya verilmekte,sadece anaya bir çocuk veriliyor. Çok
ilginç tablet belgede geçen bir masalda erkek karısına: “Sen kadınsın.
Kadınlığına göre bundan bir şey anlamazsın, demekte ve çocuktan başka her şeye
sahip olan Appu, oğlum yok diye acı çekmektedir. Hitit yasalarında erkek işçinin aldığı
ücretin ,yarısını ancak kadın işçi
almaktadır. Veraset kanunlarında erkeğin
tercih edilip edilmediğini bilmiyoruz. Bütün bu göstergeler Hitit toplumunun patriarkal(babaerkil)
olduğunu göstermekte.